Deze iconische moderne Madonna staat in haar volle waardigheid, zij kent geen angst meer. Haar thermische nooddeken verwijst naar de vele andere moeders aan de kusten van de Middellandse Zee. Zo is zij helemaal van deze tijd. Tegelijkertijd is zij de tijdloze moeder die welbewust de belofte voor de toekomst in haar armen draagt. Zij is een vraag geworden: sluit jij ons in je hart?
Je kijkt naar deze moeder met kind en begrijpt dat je heel veel niet weet. In onze onwetendheid worstelen we met wat we moeten vinden van het wereldgebeuren en hoe te reageren op het appèl dat daarvan uitgaat. Zij lijkt rechtstreeks uit de woelige wateren van de Middellandse Zee gered. Alleen zij is niet ziek, vies, uitgeput of ondervoed. Helemaal niet behoeftig.
Moeder en kind zijn met waardigheid bekleed. De mantel der liefde is om hen heen in de vorm van een reddingsdeken, een eerste teken van zorg en aandacht. Het folie kleedt hen en houdt hen warm. Maar er is meer aan de hand. De kleuren verwijzen naar een goddelijke aanwezigheid, of misschien zelfs een goddelijke oorsprong. Alsof de Vader zelf ook aanwezig is in het beeld.
De Madonna en haar kind kennen geen angst omdat zij geliefd zijn. Bedekt zijn met de mantel der liefde is de kern van hun waardigheid. En deze is niet afhankelijk van een nooddeken of onze reactie op hun aanwezigheid. Ze schenkt hun zelfrespect, sereniteit, een innerlijke koninklijke houding. En deze liefde verdrijft alle angst.
Zij is helder en kalm. Het is een eer haar te ontvangen.
Het olieverfschilderij Madonna del Mare Nostrum maakt deel uit de hedendaagse kunstpelgrimage Art Stations of the Cross. Het is de eerste statie in deze contemporaine statiegang en is in de Amsterdamse Nicolaasbasiliek geplaatst. Net zoals de laatste locatie van de route, de Oude Kerk, is de basiliek gewijd aan de Heilige Nicolaas, beschermheilige van o.a. kinderen, schippers en de havenstad Amsterdam.
Madonna del Mare Nostrum staat vóór het Maria Altaar en onder de muurschildering van de eerste statie in de kerk (want iedere rooms-katholieke kerk heeft zijn eigen statiegang), waarin Jezus ter dood wordt veroordeeld.
***
Deze beeldmeditatie verscheen eerder op 10 maart 2019 op ArtWay.
***
Afbeelding:
Hansa Versteeg: Madonna del Mare Nostrum, Mantel der Liefde, 2017, olieverf op doek, 125 x 125 cm.